fredag 24. februar 2023

Hovedoppgaven Modul 4

 

Aline Ponce



Digitale verktøy og fagområdet kunst, kultur og kreativitet.

 Denne gangen vil skal jeg utforske fagområdet kunst, kultur og kreativitet med utgangspunkt i et tema som barna over tid har vist interesse for (Kaptein Sabeltann). I forkant av selve gjennomføringen både uten og med digitale verktøy laget jeg en plan for aktivitetene hvor jeg har tatt noen valg både i henhold til gruppe størrelse, alder på barna, hvilke digitale verktøy, applikasjoner og plattformer som er benyttet. Målet med dette arbeidet for min del er å bli mer bevisst på og å forstå hva som ligger bak bruken og valgene som tas når man benytter digitale verktøy på en kreativ måte sammen med barn, samt videreutvikle digitale kompetanser rundt integreringen av digitale verktøy i arbeidet med barn.

Gjennom styringsdokumentet, Rammeplan, kommer det tydelig frem hva fagområdet Kunst, kultur og kreativitet handler om;

«Opplevelser med kunst og kultur i barnehagen kan legge grunnlag for tilhørighet, deltakelse og eget skapende arbeid. I barnehagen skal barna få estetiske erfaringer med kunst og kultur i ulike former og organisert på måter som gir barna anledning til utforsking, fordypning og progresjon. Barna skal støttes i å være aktive og skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk. Barnehagen skal legge til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk.

Fagområdet omhandler uttrykksformer som billedkunst og kunsthåndverk, musikk, dans, drama, språk, litteratur, film, arkitektur og design. Barnehagen skal la barna møte ulike kunstneriske og kulturelle uttrykk som gjenspeiler et mangfoldig samfunn og ulike tidsepoker. I arbeid med fagområdet skal personalet stimulere barnas nysgjerrighet, utvide deres forståelse og bidra til undring, undersøkelser, utprøvinger og eksperimentering. Barnehagen må legge til rette for og videreutvikle barnas kreative prosesser og uttrykk.» (Kunnskapsdepartementet, 2017)

Gjennom arbeid med dette fagområdet skal barnehagen legge til rette for at barna har tilgang til ulike materialer som støtter deres skaperglede, gir de muligheter for å bruke ulike teknikker, materialer, verktøys og teknologi for å uttrykke seg estetisk. Barnehagen skal og være lydhør og anerkjenne barnekulturen og oppleve glede og stolthet over egne estetiske uttrykk og kulturelle tilhørighet(Kunnskapsdepartementet, 2017). Valget mitt ved å ta utgangpunkt i noe barna da over tid har vist interesse for og som man kan si er blitt en del av barnekulturen for de fleste barn i Norge kan på mange måter si at arbeidet er i tråd med rammeplanens føringer. Det at vi som avdeling og har laget et prosjekt rundt dette med åpen tidsramme gir barna muligheter til å skape noe sammen, samtidig som noe eget. Det gir også rom for rollelek, utforskning, musikk, drama og kreativitet. Den aktiviteten jeg har valgt til denne oppgaven har litt trange mønstre ved at jeg har satt noen rammer for hva vi skal gjøre, med at vi skal finne en figur i Kaptein Sabeltanns verden, og at jeg har valgt ut hvilke materialer og verktøy som skal brukes. Samtidig er også aktiviteten preget av romslige mønstre ved at barna får velge figur og utforming av denne, samt at de får utforske materialene og verktøyene sammen med andre barn og ansatte (Bae, 2009,s. 1).

Aktivitet

 

I denne oppgaven har jeg hatt med meg en barnegruppe som besto av fem barn i alderen 2-3 år. Det har og vært med to voksen(meg og en kollega). Varigheten på aktiviteten var to uker. Barna på avdelingen har over tid hatt stor interesse for Kaptein Sabeltann så det ble ganske naturlig å jobbe videre med dette i denne oppgaven. Vi har allerede bygget om et av rommen på avdelingen til et Sabeltann rom og ungene viser stor glede og interesse for å leke på dette rommet. Vi har også hatt flere bøker om Kaptein Sabeltann og sjørøver tilgjengelig på avdelingen og barna elsker å lese, se i og synge om sjørøvere og spesielt Kaptein Sabeltann. Vi har tidligere allerede laget sjørøver hatter, kikkerter og øyelapper. Siden barnas interesse er så stor for dette temaet så falt det seg naturlig for meg å bygge videre på denne interessen og har valgt ut en aktivitet som vi skal gjennomføre uten digitale verktøy først for så å ta denne aktiviteten videre med bruk av digitale verktøy. Kaptein Sabeltann er en figur som har blitt en del av barnekulturen i mange barnehager, da dette er en figur som mange barn har et forhold til gjennom film, bøker og besøk i Dyreparken i Kristiansand.

Didaktisk plan uten bruk av digitale verktøy

Hva

Hvordan

Hvorfor

Finne ut hvilken figur i Kaptein Sabeltann man ville være og fargelegge denne slik man ville.

 

Klippe ut figuren og laminere den slik at den varer en stund.

 

 

 

Fem barn- to voksen.

 

Barn og ansatt finner sammen ut hvilken figur i Kaptein Sabeltann barnet vil fargelegge.

 

Her bruker vi fargeleggings bøkene på avdelingen for å finne figur som vi kopiere til hvert barn.

 

Vi bruker tusj og fargestifter for å fargelegge.

 

Vi laminerer figurene

Vi bygger videre på barnas interesser og tar deres uttrykk på alvor.

 

Barna får bruke sansene sine for å gjøre seg kjent med ulike materialer.

 

Barna skaper sin egen oppfatning av hvordan sin figur skal være.

 

Barna får erfaringer med at en aktivitet kan ha flere modaliteter.

          

        Eks på figur barna kunne velge.     Prosessen underveis med å fargelegge.

Didaktisk plan med bruk av digitale verktøy 

Hva

Hvordan

Hvorfor

Vi gjør Kaptein Sabeltann figuren vår levende.

 

Få øve og prøve å bruke digitale verktøy

 

 

Vi tar bilde av figurer med nettbrett.

Vi legger til ny bakgrunn ved å bruke appen Remove.bg.

 

Vi laster bilde av figur opp i appen Chatter Pix.

 

Vi legger til lyd til figuren ved hjelp av Chatter pix app.  

Barna får erfaringer med bruk av digitale verktøy til å skape nye estetiske uttrykk.

 

Barnas nysgjerrighet stimuleres ved at vi utvider deres forståelse og leger til rette for utprøving og eksperimentering.

 

Barna får muligheter til å bruke fantasi, utvikle skaperglede og tenke kreativt.

 

 

Langemann

Refleksjon rundt arbeidet

Mine erfaringer som til stadigheter dukker opp under arbeidet med digitale verktøy sammen med barn er at min kompetanse og kunnskap på dette området har vært altfor dårlig. Noe som medfører at jeg stiller spørsmålstegn ved min egen praksis knyttet opp mot kapittel 8 i rammeplan om digital praksis i barnehagen før og nå. Det jeg ser at jeg har tidligere ikke har oppfylt kravene godt nok, men at jeg nå ser flere og større muligheter får  å inkorporere digitale verktøy mer i det daglige arbeidet i barnehagen.

Gjennom arbeidet med dette fagområdet erfarte jeg at det er et variert utvalg av verktøy og materialer man kan ta i bruk for å stimulere barnas skaperglede, fantasi og kreativitet. Det å først ha en analog aktivitet hvor barna laget sin egen figur ved å fargelegge med tusj eller fargestifter, ga de muligheter til å utforske de materialene, men disse materialene har ikke store affordanser, da de eksplisitt forteller barna at de skal tegnes med, men hvilke farger og hvordan barna skal fylle arket gir noe rom for utforskning.  Når vi da knytter denne analoge aktiviteten med det digitale så åpnes det opp for flere muligheter for utforskning, fordypning og progresjon. Affordans handler om de muligheter et materiale eller objekt byr på med sin størrelse, form og tyngde ( Fredriksen, 2013, s. 85. Jæger et.al, 2019, s 122). Sett i denne sammenheng handler dette om å kunne knytte noe analogt sammen med noe digitalt og skape noe multimodalt. Letnes skriver at multimodalitet er en tverrfaglig tilnærming hvor man setter sammen ulike former for tekst og bilde sammen til å skape er flerdimensjonalt bilde av uttrykket (Letnes, 2016, s. 16-17).  Dardanou ser på dette med at barn møter teknologien på ulike måter og at progresjonene er flytende mellom det digitale og det analoge og viser til barns lek hvor de veksler mellom ulike typer lek og tar i bruk ulike verktøy både analogt og digitalt (Dardanou et.al, 2021, s.14). Går vi da ut ifra at læring for barn skjer på bakgrunn av noe som er meningsfullt og gir betydning for dem så ser man at denne måten å jobbe på som ble gjort her skapte et engasjement hos de som deltok og ga de økte læring og erfaringer med bruk av digitale verktøy og hvordan knytte disse sammen, både for barn og voksen. Ved at vi tok utgangpunkt i noe som barna allerede var opptatt av, ble nok en viktig faktor for at aktiviteten engasjerte de over tid og ville gjøre det igjen.

Ved å knytte analoge og digitale verktøy/materialer sammen på en slik pedagogisk måte kunne jeg utvide aktiviteten og la barna i større grad få fordype seg, utforske og skape egne uttrykk. Da vi ga figurene liv ved bruk av appen Chatter pix var dette med på å stimulere barnas nysgjerrighet og bidro til utprøving, eksperimentering og undring. Her fikk barna også bruke sin fantasi og kreative tenking- for hva skulle figurene si og skulle man legge til andre digitale effekter?  Når jeg tilbyr å introdusere barna for aktiviteter som knytter analoge og digitale verktøy sammen gir dette barna erfaringer med å skape en kultur som er viktig for dem, samtidig som den allerede etablerte kulturen vil ivaretatt og videreført. Her erfarer jeg at min økende kunnskap og kompetanse er med på å gi barna flere erfaringer med digitale verktøy, samtidig som jeg opplever barnas engasjement og interesse for å utforske og leke med det digitale også en økende.

Litteratur

Bae, B. (2009). Samspill mellom barn og voksen ved måltidet. Muligheter for medlæring? I

Nordisk barnehageforskning, 2(1). https://doi.org/10.7577/nbf.246

Dardanou, M., Mossin, M, S. & Simensen, E, D.(2021). Barnehagens digitale arenaer.

Universitetsforlaget

Engesnes, N & Waterhouse, A, H, L. (2019). Deltakelse i valsetakt med digitale mellomspill-

utforskning av potensialer for meningsskaping i møte med en sang. I Jæger, H., Sandvik, M.& Waterhouse, A, H, L(Red.), Digitale barnehagepraksiser- teknologier, medier og muligheter (1.utg. s-. 115- 136).       Cappelen Damm Akademisk.

Fredriksen, B, C. (2013). Begripe med kroppen- barns erfaringer som grunnlag for all læring.

Universitetsforlaget

Kunnskapsdepartementet. (2017). Rammeplan for barnehagen: Forskrift om rammeplan for

barnehagens innhold og oppgaver.Udir.

https://www.udir.no/contentassets/7c4387bb50314f33b828789ed767329e/rammeplan-for-barnehagen—bokmal-pdf.pdf

Letnes, M, A. (2016). Barns møter med digital teknologi- digital teknologi som pedagogisk

ressurs i barnehagebarns lek, opplevelse og læring. Universitetsforlaget.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jobber du bare i barnehage?

I går fikk jeg  et spørsmål som jeg har fått flere ganger før, men som jeg ikke tidligere har reagert noe særlig på nettopp fordi det har ik...