mandag 13. mars 2023

Mappeoppgave modul 5.

 

Bildet er tatt av Gareth Baker og hentet fra pixabay.com


Natur, miljø og teknologi

Denne gangen skulle jeg lage et opplegg eller prosjekt som kunne gi barna erfaringer med ett eller flere naturfenomener. Denne oppgaven favner om et av fagområdene i rammeplan; natur, miljø og teknologi. I rammeplanen står det følgende;

« Opplevelser og erfaringer i naturen kan fremme forståelse for naturens egenart og barnas vilje til å verne om naturressursene, bevare biologisk mangfold og bidra til bærekraftig utvikling. Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider. Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring. Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper» (Kunnskapsdepartementet, 2017).

Før jeg går videre så vil jeg gjøre noen begrepsavklaringer for begrepene naturfenomener og naturvitenskapelige fenomener.

Naturfenomener og naturvitenskapelig fenomener er synonymer og handler om det samme. Når vi snakker om naturfenomener så snakker vi om det vi kan observere at skjer i naturen. Eksempler på naturfenomener er solformørkelser, fordamping av vann, smelting av is, reflektering av lys og planting og vekst av ulike planter. Dette er alle fenomener som vi kan observere og følge.

Rammeplan stiller krav til at personalet skal

«legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforskning og læring.  Barna skal få tid og anledning til å reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har opplevd og erfart. Videre så skal naturfenomener synliggjøres, reflekteres over, utforskes og eksperimenteres med bruk av teknologi» (kunnskapsdepartementet, 2017.)

Som man kan se her så stilles det krav til at vi sammen med barna skal finne forklaringer på naturfenomenene som vi ser, men vi skal ikke komme med en vitenskapelig forklaring, da dette kan medføre til at barna mister interessen da det blir for avansert, men vi tar også fra barna muligheten til å undre og reflekter over det de selv ser og opplever, sett i et større perspektiv så oppfyller vi da ikke kravene i rammeplan og jobber ikke i tråd med de forventninger som samfunnet har til barnehagen. Læring i barnehagen skal engasjere barna og da må vi ta utgangspunkt i barnas tanker, teorier og erfaringer. Det er min oppgave som barnehagelærer å legge til rette for lek og læring ut fra barnas interesser samtidig som de stimuleres til undring og utforskning. Barn fasineres ofte av ting som vi voksne ikke ser eller som vi ikke er opptatt av, men ved å følge barnas interesser så vil barna oppleve en følelse av anerkjennelse og at de har medvirknings muligheter til å si noe om sin barnehage hverdag ( Langholm et.al, 2017, s. 23-26).

Med dette som utgangspunkt og at vi nå er i en periode hvor vi kan se mange naturfenomener ute da vi er midt i et årstidsskifte, samt at barna er opptatt av vann og lek med dette så ville jeg se på et fenomen som tar for seg dette i denne oppgaven. Jeg har hentet inspirasjon fra forskefrø.no til aktiviteten. Barnegruppa som har vært med er 14 stk to-åringer. Aktiviteten er gjort i flere små grupper slik at antall barn i hver gruppe har vært fire til fem barn på to voksen i hver gruppe. Valgene mine rundt denne organiseringen er to delt, å dele barna i mindre grupper er for å kunne klare å engasjere og legge til rette for at alle barna får muligheter til å delta på like premisser. At det er to voksen i hver gruppe er fordi jeg har ønsket å få flere ansatte med på arbeidet med digitale verktøy, slik at dette blir en naturlig del av praksisen i min barnehage. I forkant av aktiviteten har jeg gått gjennom denne med de andre ansatte slik at de har hatt mulighet til å gjøre seg kjent med selve aktiviteten, men også til bruken av de digitale verktøy. De digitale verktøy som vi benytter oss av til aktiviteten er nettbrett til å fotografere og filme med, samt appen Stop motion og Book Creator.

Kort beskrivelse av aktiviteten

Filtrering av vann fra snø, her var vi ute og fant snø fra ulike steder i og rundt barnehagen. Vi var så heldig på selve dagen for gjennomføring av det hadde kommet nysnø på toppen av snøen som allerede lå på bakken, så vi fikk med oss ny snø (ren snø) og snø fra brøytekant (skikkelig møkkete snø). Vi tok dette med oss inn i to forskjellige boller som var gjennomsiktig slik at barna kunne se hvordan snøen så ut i utgangspunktet. Vi lot dette stå inne på badet for å smelte, hvor vi også tok bilder i løpet av dagen. Når all snøen var smeltet fant vi frem kaffefilter og nye glass som vi helte vannet gjennom og hvor vi så på hvilken farge smelte vannet hadde fått, hva lå igjen i kaffe filtrene, hva luktet det? Prosessen ble dokumentert gjennom film og foto som vi satte sammen til en film og en digital bok sammen med barna i etterkant. Filmen deles i denne oppgaven, mens boken består av bilder hvor man ser barna og sett i lys av personvernet så vil den ikke være tilgjengelig på nett. Men den er hengt opp i barnehagen slik at foreldre, barn og ansatte kan lese den sammen.

FILM: filtrerer snø til vann

Ideen er hentet fra forskerfrø.no som man finner på naturfagsenteret.no sin side.

Faglig refleksjon og argumentasjon

 

Uavhengig av hvilke naturfenomener som synliggjøres eller undres over vil den voksnes rolle alltid være avgjørende for om aktiviteten gir noe til barna eller ei. Å møte barna med åpenhet, felles undring og la barna få medvirke med sin nysgjerrighet og tankegang er helt avgjørende for barnas engasjement og entusiasme for å delta. Ved å inkludere digitale verktøy i aktivitetene vil mulighetene for å undre seg og reflektere sammen over tid bli større ved at man har tilgang på video/foto hvor man ser fenomenene flere ganger og så mange ganger man ønsker. Det gir på mange måter en ekstra dimensjon til aktiviteten som kan bidra til at aktiviteten legges på et nivå som gir barna muligheter for å være i sin proximale utviklingssone ved at barna kan gjøre seg erfaringer på sitt utviklingsnivå og man som voksen kan justerer aktiviteten der etter ( Sandvik & Tandberg, 2019, s. 161), noe som vil gi barna større lærings utbytte. Arbeidet med naturfenomener sammen med små barn handler ikke om å lære seg begreper og fakta, men fokuset bør være på å fremme barnas holdninger, språk og forståelse gjennom felles undring og utforskning, her vil det være vesentlig at personalet møter barnas uttrykk med en interesse og åpenhet som gir rike samtale muligheter rettet mot noen felles. Det er dette som omtales som vedvarende felles tenking ( Sandvik & Tandberg, 2019, s. 162).

Men man skal være seg bevisst så ikke bruken av de digitale verktøyene overskygger de kroppslige og sanselige opplevelsene som er så viktige for barnas førstehåndserfaringer med naturfenomener, og ekstra bevisst på dette bør man være sammen med de aller yngste da de erfarer, opplever, tolker og gjør seg kjent med verden rundt seg nettopp gjennom kropp og sanser. Langholm skriver i sin bok, forskerfrø, at naturfaglig læring begynner med erfaring og sansing av nesten alt som finnes rundt oss. Videre så trekker hun frem at barn er undrende og spørrende til omgivelsen sine hvor de ønsker å finne ut hvordan verden reagere på det de gjør (Langholm et. al. 2017, s. 11), igjen så må vi som voksen se til at ikke naturfenomener kun erfares gjennom det digitale, men gjennom en kombinasjon av digitale og kroppslige erfaringer. Her stilles det krav til personalets kompetanse og kunnskap og viser til at det holder ikke kun å beherske basiskunnskaper innen teknologi, men personalet må også ha kjennskap og kompetanse nok til å kunne bruke digitale verktøy for å oppnå en pedagogisk gevinst og kunne bruke disse som en naturlig del av arbeidet sammen med barn( Høiland, 2017, s.11).

Ved å bruke digitale verktøy sammen barn knyttet til natur, miljø og teknologi så vil man kunne leke videre med fenomenene som man ser, gjennom manipulering av foto, ved bruk av film, sette sammen til en digital bok, eller lage en timelaps på endringene. Alle disse metodene gir barna og de voksne ny inspirasjon som åpner opp for videre deling med andre, ser man dette i lys av kravene om dokumentasjon og foreldresamarbeid, vil nettopp bruk av digitale verktøy være med på å synliggjøre arbeidet som gjøres i barnehagen, samt gi et innblikk i barnas barnehage liv, noe som for småbarns foreldre samt foreldre til barn med språkvansker eller flerspråklige foresatte,  kan være viktig da disse barna ikke alltid har et  godt utviklet verbal språk på plass og foreldrene er avhengig av at personalet forteller og deler erfaringer og opplevelser fra dagen.

Det vil til syvende og sist være personalet profesjonsfaglige digitale kompetanse som er avgjørende for hvordan det digitale og analoge knyttes sammen og brukes naturlig i arbeidet med barn. Ved at barn får møte teknologi og digitale verktøy sammen i barnehagen legges det et grunnlag for å viske ut et digitalt skille blant barn som kan ha negative konsekvenser for barn senere i livet, da barn kommer til barnehagen med ulike erfaringer med digitale verktøy(Letnes, 2016, s. 180). Sett i lys av dette og de erfaringer jeg gjorde meg under aktiviteten jeg gjennomførte i denne oppgaven vil jeg si at ved å ta i bruk digitale verktøy i arbeidet var det med på å berike aktiviteten ved at barna sitter igjen med flere erfaringer og har fått mulighet til å fordype seg enda mer i det undrende og utforskende da vi har kunnet observere naturfenomenene flere ganger og i sitt eget tempo. Dette har gitt inspirasjon og motivasjon til å gjøre dette flere ganger, ikke bare hos barna, men også hos resten av personalet samt flere foreldre som har kommet i etterkant og spurt hvordan vi har jobbet med dette.

Litteratur      

Høiland, T. (2017). Forskerfrø i naturen. Bruk av digitale verktøy. Cappelen Damm

Akademisk

Kunnskapsdepartementet. (2017). Rammeplan for barnehagen: Forskrift om rammeplan

            for barnehagens innhold og oppgaver. Udir. 

https://www.udir.no/contentassets/7c4387bb50314f33b828789ed767329e/rammeplan-for-barnehagen—bokmal-pdf.pdf

Langholm, G(red.)., Hilmo, I., Holter, K., Lea, A & Synnes, K. (2017). Forskerfrøboka. 

            2.utg. Fagbokforlaget.

Letnes, M, A. (2016). Barns møter med digital teknologi- digital teknologi som pedagogisk

            Ressurs i barnehagebarns lek, opplevelse og læring. Universitetsforlaget.

Naturfagsenteret. (2023, 12.mars). Filtrering av sølevatn. Hentet 12.mars. 2023 fra

 Forskerfrø: Filtrering av sølevatn (xn--forskerfr-t8a.no)

Naturfagsenteret. (2023.12.mars). Filtrering av vann fra snø. Hentet 12.mars.2023 fra

            Forskerfrø: Filtrering av vann fra snø (xn--forskerfr-t8a.no)

Sandvik, M., & Tandberg, C. (2019). Nettbrett og digitalt mikroskop i naturfag. I Digitale  

barnehagepraksiser (s. 157–179). Cappelen Damm Akademisk.

Snødråper (foto)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jobber du bare i barnehage?

I går fikk jeg  et spørsmål som jeg har fått flere ganger før, men som jeg ikke tidligere har reagert noe særlig på nettopp fordi det har ik...