søndag 6. november 2022

SAMMENSATTE TEKSTER

 

Bildet hentet på Pixabay, tatt av Chen

I denne oppgaven skulle jeg produsere en sammensatt tekst basert på aktivitet med barn. Jeg har til denne oppgaven valgt å ta med meg et barn som ofte velger bort lese og tegne aktiviteter av ulike årsaker som jeg ikke går noe videre inn på her av personvernet til dette barnet. Målet med aktiviteten var å skape en arena for dette barnet hvor barnet ville oppleve glede og motivasjon, samt en arena hvor barnet selv produserte noe fremfor å få et ferdig produkt. Et annet mål med aktiviteten var også å skape en arena hvor barnet fikk bruke språket sitt og komme med sine tanker og ideer til hvordan denne sammensatte teksten skulle bli. Før jeg går videre vil jeg komme med noen begrepsavklaringer som jeg vil bruke videre i oppgaven.

Begrepsavklaring

Multimodalitet er et begrep som vi støter ofte på i forbindelse med medier, språk og tekst. Begrepet multimodal betyr kommunikasjon og meningsskaping ved å bruke ulike modaliteter til å skape et felles uttrykk. Å sette sammen lyd, stillbilde og skrift skaper et multimodalt uttrykk og på den måten settes det ofte likhetstegn mellom sammensatte tekster og multimodale uttrykk(Waterhouse, 2013, s. 97). Anne Løvland som Sandvik og Vik viser til definerer multimodalitet slik:

            «Multimodale tekster kombinerer enheter som skaper mening på forskjellig måte»

(Sandvik &Vik, 2019, s 52).

Digitale fortellinger, eller digital storytelling skiller seg fra tidligere muntlig fortellertradisjoner hvor stemme og kroppsspråk var de bærende modalitetene på formidlingen, til at det i større grad i takt med den teknologiske utviklingen ble mer skjermbaserte, multimodale fortellinger der flere meningsskapende ressurser ble utnyttet. Slike fortellinger består av flere modaliteter som sette sammen for å kommunisere et budskap. En slik fortelling kan lages på ulike måter og baseres seg ofte på en muntlig fortelling der barn står for innhold og dramaturgien, og på slik gir barn verdifulle førstehånderfaringer til å se koblingen mellom tale språk og skrift språk(Vaags & Sandø,2021).

Beskrivelse av aktiviteten

Jeg hadde i forkant av aktiviteten laget en plan for hva, hvordan og hvorfor vi skulle gjøre dette. Som nevnt tidligere så valgte jeg her å ta med meg et barn, da dette barnet ofte valget vekk aktiviteter som lese og tegne, men som var glad i å være ute og som var meget kompetent på digitale verktøy. Jeg måtte underveis i aktiviteten gjøre endringer som medførte at jeg måtte endre på planen min. Jeg kommer tilbake til det senere på valgene som ble tatt i den prosessen, men viser her til både det opprinnelige planen og det reviderte planen.

 

Den planlagte aktiviteten:

Hva

Hvordan

Hvorfor

Lage en sammensatt tekst ved bruk av appen Book creator

Tur i nærmiljøet rundt barnehagen sammen med barnet og la barnet ta bilde av det barnet finner interessant.

Sette oss ned sammen og se på bilde materiellet og velge ut de som skal være med i fortellingen.

Jeg skriver ned det barnet vil ha med.

Vi setter bilder og tekst sammen til en digital bok.

Målet med aktiviteten er å fremme skaper glede, motivasjon og engasjement hos barnet til å delta.

 

Lage en arena hvor barnet kan uttrykke seg verbalt og visuelt.

 

Gi barnet erfaring med skapende og sosiale interaksjoner.

 

Den reviderte aktiviteten:

Hva

Hvordan

Hvorfor

Lage en sammensatt tekst ved bruk av appen Book Creator.

Barnet og foreldrene tar bilder av kjæledyrene til barnet hjemme. Disse sendes på epost til meg, hvor jeg sammen med barnet ser på dem og lar barnet velge ut de som barnet vil ha med i fortellingen sin.

Jeg skriver ned det barnet forteller om bildene og det barnet vil ha med i fortellingen.

Vi setter bilder og tekst sammen til en digital bok.

Målet med aktiviteten er å fremme skaper glede, motivasjon og engasjement hos barnet til å delta.

 

Lage en arena hvor barnet kan uttrykke seg verbalt og visuelt.

 

Gi barnet erfaring med skapende og sosiale interaksjoner.

 

Den sammensatte teksten








Refleksjonsnotat

Utgangspunktet for aktiviteten var å ta med barnet på tur i nærmiljøet rundt barnehagen og la barnet ta bilder av det som barnet var opptatt av. Dette ble ikke helt slik som det var tenkt da barnet ikke hadde noe særlig interesse av å ta bilder mens vi var ute, men var opptatt av å fortelle om hva marsvinene som det hadde hjemme kunne spise og ikke spise av det vi så ute. Barnet var også meget opptatt av å knytte de ulike fargene vi så til fargene på marsvinene. Vi fikk ikke tatt noen bilder da barnet ikke var interessert, selv og jeg forsøkte å utvide barnets perspektiv gjennom ulike spørsmål som: «men skulle vi tatt bilde av gresset og bruke det i boken vår, da marsvinene dine kan spise det?» eller « vi kan jo ta bilde av kumlokket som du sa hadde sammen farge som Stripa?». Men barnet var ikke interessert og fortsatte bare å gå. Vi valgte etter hvert å gå tilbake til barnehagen.

Jeg valgte derfor å endre på selve aktiviteten og forslo for barnet at vi kunne lage en fortelling om marsvinene til barnet, men at vi da måtte snakke med foreldrene og spørre om de kunne hjelpe oss. Barnet ønsket dette og jeg snakket med foreldrene og spurte om de kunne hjelpe barnet med å ta bilder av marsvinene sine, for så å sende de til meg på epost så kunne vi jobbe videre med dette i barnehagen. Foreldrene var positive til dette og de hadde gjennomført dette samme dag slik at jeg fikk bildene allerede neste dag så vi kunne fortsette aktiviteten. Bare ved å endre litt og inkludere barnets tanker og ideer, samt foreldrene til deltakere i aktiviteten fikk jeg inkorporert samarbeidet mellom hjemmet og barnehagen og ivaretatt barns medvirkning som er pålagt oss som jobber i barnehagene gjennom ulike styringsdokumenter (Rammeplan og barnehageloven). Jeg finner også støtte til valgene jeg tok hos Bergersen som trekker frem at arbeidet med barns digitale fortelling kan inngå som er samarbeid mellom barnehage og hjemmet og på den måte stimulere den kreative prosessen hos barn, men at det da er viktig å være lydhøre for barns innspill underveis(Bergersen,2016, s 186-187).

Men ved at jeg åpnet opp for en gjennomføring som inkluderte hjemmet ble det flere ledd i prosessen med bildetaging og redigering av disse. Det ble brukt noe mer tid på å føre bildene over til appen som vi skulle bruke, da vi først måtte laste de ned fra epost, til pc for så å legge disse inn i Book Creator. Men dette er en del av læringsprosessen og ved at dette ble gjort sammen med barnet, ga det barnet mange førstehånderfaringer med flere prosesser i en slik aktivitet som er med på å utvide barnets forståelse for flere sider av den digitale teknologien. Det å gi barnet kunnskap og erfaringer med skapende bruk av digitale verktøy er med på å bygge opp barnets digitale kompetanse som gir dem muligheter til å påvirke det samfunnet de vokser opp (Bølgan, 2018, s. 54&59).Ved at de er aktive produsenter digitalt får de økt kompetanse og kunnskap- og dette gir dem makt i et samfunn hvor informasjon og kunnskap er viktige faktorer for å være en samfunnsborger. Her kommer også barnehagens ansvar og oppgave inn når det gjelder å utjevne sosiale forskjeller og ikke skape et digitalt klasseskille(Waterhouse 2013, s 103. Bølgan, 2018, s 44), noe som jeg i etterkant av aktiviteten ikke kan si at jeg har oppfylt helt da denne aktiviteten var for et barn, men samtidig så var det flere begrunnelser til at jeg akkurat denne gangen valgte et barn og ikke en større gruppe.

Som nevnt tidligere så var dette barnet et barn som valgte bort lese og tegne aktiviteter av ulike årsaker og hvor jeg som pedagogisk leder har et ansvar for at alle barn i barnehagen skal bli gitt de samme muligheten for allsidig utvikling samt sikre at alle får ta del i og medvirke til fellesskapet(Kunnskapsdepartementet, 2017,s.7). Dette barnet er ofte det som ikke sier så mye i større grupper og på den måten ikke får kommet så godt frem med sine ideer og tanker, noe som var en av begrunnelsen til valg av barn og antall.

I arbeidet med å sette sammen den digitale fortellingen oppsto det mange samtaler mellom meg og barnet som er med på å fremme barnets ideer og tanker, og på den måten sier noe om at det å jobbe med digitale verktøy ikke nødvendigvis er passiviserende og helse skadelig for barn og at barn kun blir digitale konsumenter-noe som har vært rådende tanke blant skeptikerne og som også Bølgan viser til når hun skriver om profesjonsfaglig digital kompetanse(Bølgan, 2018, s.59-78), men at gjennom en slik aktivitet som her så er barnet en produsent som skaper sitt eget multimodale uttrykk, og det skapte en arena for interaksjon mellom meg som voksen og barnet noe som er med på å bygge relasjoner, men som og var med på utvide barnets språk da vi møtte på en del begreper som vi sammen måtte finne ut av hva betød.

At jeg hadde valgt å benytte meg av Book Creator som verktøy var at denne appen kjente jeg godt til fra tidligere, samtidig som den gir mange muligheter til å skape et multimodalt uttrykk da jeg har alt jeg trenger i appen. Book Creator er også det som omtales som en åpen app hvor barnet kan utforske og bli kjent med muligheten som er tilgjengelige samtidig som barnet skaper noe eget, appen er laget slik at det ikke finnes en måte å bruke den på(Bølgan, 2018, s. 99), men at man kan bruke ulike modaliteter for å skape et multimodalt produkt som en sammensatt tekst. Å bruke den digitale teknologien er ikke vanskelig, men det er større utfordringer med å lage de gode pedagogiske rammene ( Sandvik & Tandberg, 2022, s. 176), det er her personalet profesjonsfaglige digitale kompetanse kommer inn. Dette handler om de mest grunnleggende digitale ferdigheter, holdninger og kunnskap som personalet har og som preger valgene som tas når det handler om å bruke eller ikke bruke de digitale verktøy( Giæver & Gjølstad, 2022, s.234), og man ser i dag at det er litt tilfeldig hvordan dette brukes utfra kompetansen som ansatte har. Bølgan peker på at det å opparbeide profesjonsfaglig digital kompetanse går hånd i hånd med det å være en lærende organisasjon, så kan man jo stille seg spørsmålet om ved å ikke øke sin egen kompetanse på dette området jobber i tråd med de forskrifter som er pålagt- men det vil jeg ikke utdype noe mer i denne oppgaven.

Hva ville jeg gjort annerledes neste gang?

Jeg hadde nok tatt med meg en større gruppe barn og satt av mer tid slik at man fikk med flere perspektiver og innfallsvinkler til den sammensatte teksten. Ved å ha med flere barn så ville dette skapte en arena for demokratiske prosesser og et større fellesskap, samtidig som flere barn ville fått erfaringer med å bruke de digitale verktøy. Jeg ser også nå hvordan denne aktiviteten hadde en effekt på dette ene barnet ved at barnet turte å bruke språket sitt aktivt og at barnet fikk mange muligheter til å ta valg for hvordan prosessen skulle bli, hvor dette kan være en aktivitet som kan støtte barn som strever på ulike områder. For flerspråklige barn kan denne måten å jobbe på fremme forståelsen av komplekse barnebøker, samt gi dem en gryende litterasitet ( Sandvik & Vik, 2019, s49). Denne form for aktivitet har også en funksjon som dokumentasjon på det arbeidet som gjøres i barnehagen, og skulle jeg endret noe så hadde det vært å skrive ut sidene i boken slik at det kunne heng i barnehagen og på slik måte være en inngang til videre tanker, refleksjoner og samtaler mellom barn- barn og barn-voksen samt barnehage-hjem.

Litteratur

Bergersen, O.(Red.). (2016). Barns flerkulturelle steder- kulturskaping, retorikk og

barnehageutvikling. Universitetsforlaget

Bølgan,N, B,.(2018). Digital praksis i barnehagen- nysgjerrig, eksperimentell og skapende.

Fagbokforlaget.

Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. (2017). Forskrift om

rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (FOR-2017-04-24-487).

Lovdata. https://lovdata.no/forskrift/2017-04-24-487

Giæver, T, H. & Gjølstad, E. (2019). Implementering av nettbrett for digital praksis i

barnehagen. I Jæger, H., Sandvik, M & Waterhouse, A-H, L(Red.), Digitale

barnehagepraksiser- teknologi, medier og muligheter(s.232-249). Cappelen Damm

Akademisk

Sandvik, M & Tandberg, C. (2019). Nettbrett og digitalt mikroskop i naturfag. I Jæger, H.

Sandvik, M & Waterhouse, A-H, L(Red.), Digitale barnehagepraksiser- teknologi,

medier og muligheter (s.157-180). Cappelen Damm Akademisk

Sandvik, M & Vik, M. (2019). «Hva hadde katten på ryggen?»- fra høytlesing til digital

bildebokskaping i en flerspråklig barnegruppe. I Jæger, H. Sandvik, M & Waterhouse,

A-H, L(red.), Digitale barnehagepraksiser- teknologi, medier og muligheter (s. 48-

72). Cappelen Damm Akademisk

Vaags, A & Sandø, H. (2021, 23.mai). Barns meningsskapende prosesser i digitale

fortellinger. NTNU-Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforskning.

https://skrivesenteret.no/ressurs/barns-meningsskapende-prosesser-i-digitale-fortellinger/

Waterhouse, A-H, L, (2013). I materialenes verden- presektiver og praksiser i barnehagens

kunstneriske virksomhet. Fagbokforlaget

Bildet er tatt av <a href="https://pixabay.com/no/users/chenspec-7784448/?utm_source=link-

  attribution&amp;utm_medium=referral&amp;utm_campaign=image&amp;utm_content=5369               196">Chen</a> fra <a href="https://pixabay.com/no//?utm_source=link-                        attribution&amp;utm_medium=referral&amp;utm_campaign=image&amp;utm_content=5369196">Pixabay</a>



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jobber du bare i barnehage?

I går fikk jeg  et spørsmål som jeg har fått flere ganger før, men som jeg ikke tidligere har reagert noe særlig på nettopp fordi det har ik...