søndag 30. oktober 2022

Animasjonsfilm

 I denne oppgaven har jeg planlagt og gjennomført en aktivitet knyttet til animasjonsfilm. Dette har jeg aldri gjort før og valgte derfor å gjøre denne aktiviteten sammen med de eldste barna i barnehagen. Valget mitt for å gjøre dette med de eldste barna og ikke med to åringene jeg jobber med til daglig baserte jeg på erfaringene mine fra arbeidet med Collage i forrige oppgave, hvor det viste seg å være utfordrende å få to åringene til å ta bilder av det som var oppgaven. Her støtter jeg meg til Dardanou et.al som trekker frem at i planleggingen av aktiviteten må man ta hensyn til barns alder og erfaringer, og man må ha tid til å utforske verktøyene og mulighetene som ligger i en slik aktivitet( Dardanou et.al, 2021, s.41). Tidsrammen for denne oppgaven hadde også innvirkning på mitt valg å gjøre dette med de eldste barna.  Aktiviteten er gjennomført sammen med to barn over en uke. I forkant av aktiviteten laget jeg en didaktisk plan slik at jeg hadde noe å støtte meg til under arbeidet. Videre laget jeg en dreiebok før jeg publiserte filmen på et digitalt fora og avsluttet med refleksjoner rundt aktiviteten.

Før jeg går videre vil jeg gjøre rede for begrepene animasjonsfilm og dreiebok.

Animasjonsfilm er en form for filmteknikk som gjennom å manipulere objekter skaper en illusjon av bevegelse. Tegnefilm og dukkefilm er de meste kjente formene for animasjonsfilm vi kjenner( Strøm,G, 2022).

Dreiebok en det endelige manuskriptet som ligger til grunn for filmen. Den gir opplysninger og instruksjoner for hvordan man skal gjennomføre de ulike sekvensene i filmen. Den sier noe om lys, lyd og hvilken scene som skal spilles inn. Den er gjerne satt opp som en tabell med nummererte felt slik at den gir oversikt over hva som kommer før, under og etter i forløpet av innspillingen(Svendsen, T,O, 2020).

Didaktisk plan for animasjons film

Innhold (hva)

Arbeidsmåte (hvordan)

Mål (hvorfor)

Barna skal lage en animasjonsfilm

 

 

Barna skal ta bilder med nettbrett

 

Personalet jobber sammen med barna for å sette bildene sammen til en film.

 

Barna finner sammen med personalet musikk/lager lydklipp som legges til filmen.

 

Alle ser på filmen sammen

Barna skal få lære og erfare hvordan man lager en animasjons film.

 

Barna skal utvikle skaperglede og bruke sin kreativitet

 

Barna skal få erfaring ved å bruke ulike digitale verktøy

 

Barna skal få erfaringer og opplevelser av samarbeid.

Lage dreiebok

Barn og personal setter sammen rekkefølgen på filmen. Vi lager et manus.

Barna får erfaringer med hvordan man bygger opp en film/historie

Ta bilder til filmen

Vi tar bilder som vi setter sammen til film

 

Dreiebok  

Bilde1 :

Bilde av Vanilje

Tekst: Vanilje og Rolf leker i skogen

Bilde 2:

Bilde av Rolf.

 

 

Bilde 3:

Rolf og Vanilje sammen

Tekst. De hører en lyd!

Bild 4:

Rolf og Vanilje ser på hverandre og snakker sammen

Tekst:

Vanilje: hva var det?

Rolf: vet ikke!

Bilde 4:

Rolf og Vanilje går videre

Bilde 5:

Rolf og Vanilje klatrere ned fra fjellet

Bilde 6:

De hører en lyd

Tekst:

Vanilje: HØR!

 

Bilde 7:

De går mot lyden

Bilde 8:

De møter Vanndragen

Bilde 9:

Vanilje blir redd

Bilde 10:

Rolf og Vanilje løper fra Vanndragen

Bilde 11: Vanndragen løper etter og tar dem igjen.

Film

Om du klikker HER kan du se filmen i ett nytt vindu. Eller du kan se den i slutten av innlegget. 

Refleksjon

Aktiviteten ble gjennomført på en uke, noe som jeg i etterkant ser at kanskje var litt kort tid da dette hadde verken jeg eller barna gjort før og vi brukte mye tid på å lage dreieboken og undersøke verktøyene vi brukte. Dardanou et.al trekker frem at for å få best resultat bør man jobbe med animasjonsprosjekter over tid og gjerne opp til måneder og et helt år (Dardanou et.al 2021, s. 105). Men til å være første gang for både meg og barna så er vi fornøyde med resultatet, og jeg vil forsøke dette igjen over lengre tidsrom.

Demokratiske prosesser skal gi deltakelse og medvirkning til barnehagens innhold samtidig som barna skal få felles erfaringer hvor alle føler seg sett, hørt og anerkjent(kunnskapsdepartementet 2017). Gjennom arbeidet med animasjonsfilmen så fikk barna som var med erfaringer med dette. Barna bestemmer seg tidlig for at vi skal lage filmen ute, men vi bruker noe tid på å finne ut hva filmen skal handle om og hva vi skal bruke til figurer. Det var mange forslag til hva vi skulle bruke som figurer, men det ble vanskelig å bli enig så vi skrev ned alle forslagene på lapper og la vi dem i en skål for å trekke. Da endte vi opp med to figurer fra et spill og en film som ungene kjenner til fra tidligere.

Når vi hadde avklart hvor vi skulle lage filmen og figurene satt vi oss ned for å lage en dreiebok. Letnes skriver at å arbeide med dreiebok erfarer barna å strukturere og lage en disposisjon for fortellingen og at formålet er å lage noe som henger sammen logisk både i visuelt og verbalt samtidig som det fremmer barnas språklige utvikling(Letnes, 2016, s. 57-60). Får å få laget dreieboken hadde vi mange samtaler mellom oss for å finne ut hva historien skulle handle om samt hvordan historien startet og sluttet. Vi bygde opp fortellingen med en start, en midtdel og en slutt. Jeg skrev ned det barna kom med underveis i et tankekart, det ble mange forslag som vi måtte sorterer før vi kunne sette de sammen til en dreiebok. 

Vi benyttet oss av appen Stop Motion Studio og det ble tatt mange bilder av barna. Stop Motion Studio er en app som jeg vil si er en åpen app og jeg støtter med til Bølgan på dette da hun skriver at åpne apper ikke har noen faste forhåndsbestemte løsninger og hvor barna kan skape og produsere innholdet sitt selv. Barna erfarer gjennom dette arbeidet at de kan benytte seg av digitale verktøy til og produserer noe nytt, og ikke bare være mottakere av andres produkter(Bølgan, 2018, s. 99). Vi måtte gjøre flere forsøk, da dette var en ny app for oss alle å jobbe med, samtidig som vi måtte få en flyt i bevegelsen til figurene. Gjennom å måtte gjøre dette flere ganger fikk barna erfaring med matematisk tenking og de fikk øve opp sin logiske sans da de måtte ta bilde, flytte figurer og ta nytt bilde(Dardanou, 2021, s.108) , for å skape flyt i historien.

For at nettbrettet skulle stå så stødig som mulig brukte vi et tripodstativ (lite stativ med tre ben for å holde kamera/mobil/nettbrett stødig), hvor vi hadde festet nettbrettet til. Når alle bildene var tatt og satt sammen og vi skulle legge på lyd så var det ingen som vil legge på stemmene som vi i utgangspunktet hadde blitt enige om, så det endte opp med at jeg måtte være stemmen til alt. Det vi erfarte var at vi hadde laget en for lang tekst som vi måtte justere og stemmen ble til underveis i filmen da det var vanskelig å følge et manus.

Når vi hadde lagt på lyd og sett gjennom filmen la vi til en tittel side og en Credits side før vi så på filmen sammen på storskjerm sammen med resten av barnegruppen. Filmen som er lagt ved i denne oppgaven er redigert noe på Credits siden da jeg i hensyn til barnas personvern ikke gjengir navnene på de som har deltatt og har derfor laget noen alias.

I etterkant av arbeidet hadde jeg møte med barna for å høre hvordan deres opplevelse av å være med på noe som dette var. De var enige om at det hadde vært morsomt og at de ville gjøre dette mer. Og de hadde allerede forslag til hva vi skulle lage film om neste gang. Her ser det ut til at jeg har klart å skape en motivasjon og et engasjement for å utforske og skape noe nytt ved bruk av digitale verktøy, og er i tråd med Bølgan som skriver at når de digitale verktøyene utløser noe lystbetont så stimuleres barns motivasjon, forskertrang og nysgjerrighet(Bølgan, 2018, s.26). Dette på tross av at vi brukte noe tid på å finne ut av hvordan vi skulle gjennomføre dette og bli kjent med appen vi brukte.

Å jobbe med animasjon var tidskrevende og jeg ser i etterkant at dette er noe jeg må gjøre flere ganger for å bli trygg på prosessen for å kunne være en god støtte for ungene, og jeg må gjøre meg kjent med appen, da det er mange flere redigerings muligheter der som ikke ble brukt denne gangen, da jeg ikke hadde tid innenfor rammen av oppgaven.

Men under arbeidet så opplevde jeg at barna fikk brukt sin kreativitet på en god måte, samtidig som de fikk mange muligheter til å bruke språket sitt og på den måten fikk de deltatt på sitt nivå. Å jobbe med noe slikt er også inkluderende da gruppen med barn ikke var så stor så det var lagt til rette for at alle skulle få rom og plass til å komme med sine ideer og tanker.

I hvilken grad mener jeg at filmproduksjon kan skape læring hos barn?

Jeg mener at filmproduksjon i stor grad skaper læring hos barn på flere områder. I denne multimodale aktivitet fikk barna være aktive produsenter for å skape noe nytt ved å sette sammen ulike bilder, lyder og tekst(Engesnes et.al 2020, s. 122). De har og brukt sin kreativitet og fantasi for å lage fortellingen, de har redigert og satt sammen bilder til et nytt format for å skape film. Gjennom arbeidet har de snakket sammen, samarbeidet, løst konflikter og deltatt i demokratiske prosesser for å komme frem til løsninger. De har måte ta noen valg underveis som har hatt innvirkning på sluttproduktet.  For barn som har andre morsmål enn norsk kan det å jobbe med film gi de nye og andre måter å kommunisere og delta i fellesskapet på og på den måten ha en utjevnende effekt.  Men for at filmproduksjon skal skape læring hos barn så avhenger dette som alt annet av personalet og personalets evne og kompetanse til å delta i aktiviteten sammen med barna, samt være en god støtte spiller.

Litteratur

Bølgan, N,B. (2018). Digital praksis i barnehagen- nysgjerrig, eksperimentell og skapende.

            Fagbokforlaget

Dardanou, M., Mossin, M, S. & Simensen, E, D. (2021). Barnehagens digitale arenaer.

            Universitetsforlaget.

Engesnes, N & Waterhouse, A-H, L., (2019) Deltakelse i valsetakt med digitale mellomspill-

Utforsking av potensialer for meningsskaping i møte med en sang. I Jæger, H., Sandvik, M., & Waterhouse, A-H, L(Red.), Digitale barnehagepraksiser- teknologi medier og muligheter(s. 115-136). Cappelen Damm Akademisk

Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. (2017). Forskrift om

rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (FOR-2017-04-24-487).

Lovdata. https://lovdata.no/forskrift/2017-04-24-487

Letnes, M, A. (2016). Barns møter med digital teknologi. Universitetsforlaget.

Svendsen, T, O. (2020, 16.september). Dreiebok I Store norske leksikon.

https://snl.no/dreiebok

Strøm, G. (2022, 22. september). Animasjonsfilm I Store norske leksikon.

https://snl.no/animasjonsfilm





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jobber du bare i barnehage?

I går fikk jeg  et spørsmål som jeg har fått flere ganger før, men som jeg ikke tidligere har reagert noe særlig på nettopp fordi det har ik...