søndag 27. november 2022

DIGITALE SPILL OG LEKER

 

I denne oppgaven skulle jeg planlegge en aktivitet der barna skulle være produsenter og utforme et spill, med spilleregler også gjennomføre spill økten. Jeg har til denne oppgaven valgt å ta med meg tre barn på fire år som er flerspråklig og som strever i det sosiale samspillet med andre barn på grunn av språklige utfordringer. Målet med oppgaven var å legge til rette for skaper glede og lage en språkstimulerende aktivitet som engasjerte barna. Barna fikk selv muligheter til å velge hvilke verktøy de ønsket å bruke, samt lage spilleregler og prøve ut spillet i sin helhet. I etterkant av aktiviteten skulle jeg reflektere og drøfte hvilken merverdi dette har for barna samt hvordan vi arbeidet gjennom hele prosessen fra start til slutt.

Plan for aktiviteten

MÅL MED AKTIVITETEN

HVA SKAL VI GJØRE

HVORDAN SKAL VI GJØRE DET

Utvikle skaper gleder og lærings arena for barna gjennom å lage et spill fra start til slutt

 

Utforske og bli kjent med ulike digitale verktøy og apper

 

Se sammenheng mellom det digitale og det analoge.

 

Utvikle min egen digitale kompetanse

 

Språkutvikling med begrepslæring

En gruppe med tre barn og en voksen skal delta i prosjektet.

 

 

Vi finner bilder vi vil bruke til spillbrett og spill brikker.

 

 

Vi printer ut brett og brikker før vi laminere og klipper ut.

 

Vi lager spilleregler før vi spiller.

 

Dokumenterer prosessen i etterkant sammen med barna.

Vi finner bilder på internett som vi ønsker å bruke i spillet vårt.

 

Vi kopiere bildene vi vil ha til pc-en før vi setter de sammen til spillbrett og lager spill brikker.

 

Vi redigere bildene i google foto slik at de har samme størrelse og format.

 

 

Den voksne tar bilder av prosessen underveis for å lage dokumentasjon.

 

Bilder fra aktiviteten

                      
                                     
                                                                                              

Refleksjon

Spill aktivitet i barnehagen er ofte lystbetont og morsomt og har på den måten mange positive egenskaper. Å spille spill er sosialt og barna får øve på turtaking, konfliktløsning samt at det er en god arena for kommunikasjon og samspill. Darre hevder at voksne kan ødelegge magien rundt spill aktiviteter, da de voksen ofte blir opptatt av læring (Darre, 2013, s.45) , men kan ikke dette være både og lurer jeg på? Spill er jo lek slik jeg ser det, og når vi vet at lek ofte er lystbetont, morsomt og på barns egne premisser samtidig som vi ser på leken som en læringsarena- kan da ikke spill aktiviteter ha samme verdi? Jeg mener jo at dette kan likestilles og prøver også gjennom denne aktiviteten her å nettopp få frem dette.

I forkant av aktiviteten så hadde jeg laget en plan for hva vi skulle gjøre, samt tenkt ut hvordan vi skulle gjøre dette. Som nevnt tidligere så hadde jeg valgt meg ut tre barn som strever i det sosiale samspillet med andre på grunn av språklige utfordringer. Disse barna er ivrige på å spille spill, men det ender ofte opp med konflikter og oppløsning av aktivitetene rundt spillet pga. språk vansker. Jeg tok utgangspunkt i barnas interesser for lottospill og bygget videre på dette i aktiviteten. Jeg hadde også satt noen rammer rundt for hvilken type bilder barna kunne velge utfra. Her hadde jeg lagt begrepslæring til grunn, men barna fikk selv bestemme hvilke bilder av de ulike begrepene vi skulle ha med. Dette gjorde vi sammen på pc. Dette skapte et engasjement hos ungene, hvor de fikk utforske, diskuterer, vente på tur og lytte til hverandre. Høigård hevder at den mest verdifulle aktiviteten foran en skjerm, nettopp er det språklige samspillet mellom barn og voksen (Høigård, 2013, s. 245). Gjennom arbeidet med å finne bilder oppsto det mange gode samtaler mellom barna samt mellom meg og barna, dette var med på å fremme deres tanker og ideer rundt aktiviteten, som økte deres engasjement til videre deltakelse. Her støtter jeg meg til Darre som skriver: når barn blir engasjert i noe så er sannsynligheten stor for at de lærer underveis. Barn blir engasjert når de får sette sitt preg på noe uavhengig om det er i lek, i spill eller i andre aktiviteter- det er vår oppgave som voksne å legge til rette for slike arenaer (Darre, 2013, s.46).

Dette er vi også forpliktet til å gjøre gjennom styringsdokumentene Barnehageloven og Rammeplan som trekker frem at barn har krav på å oppleve et stimulerende miljø som støtter deres lyst til å leke, utforsk, lære og mestre. Barnehagen skal være en arena hvor barn får undersøke, oppdage og forstå sammenhenger og på den måten få ny innsikt og utvide sine perspektiver (Kunnskapsdepartementet, 2017).

Bølgan (2018, s. 51) skriver at

«gjennom digitale aktiviteter hvor barn støtter hverandre, kan de få en begynnende forståelse for hvordan man deltar i et fellesskap, der ulike uttrykk og meninger blir satt pris på»

Ved at jeg valgte å ha med tre barn så skapte jeg en arena hvor disse fikk delta i en demokratisk prosess, da det ble noen situasjoner hvor vi måtte diskutere litt frem og tilbake på hvilke bilder vi ville ha med i spillet. Jeg klarte å skape et fellesskap for disse tre hvor de sammen skapte noe som hadde en verdi for dem ikke bare sosialt, men også språklig- da de turte å være aktive, deltakende og ansvarlige for hvordan prosessen skulle bli. De fikk også mange muligheter til å bruke verbal språket sitt både på sitt eget morsmål, samt norsk. Når prosessen er en lek vil dette skape et økt engasjement hos barna som medfører at de ønsker å gjøre dette igjen og igjen- noe som også jeg erfarte, da barna har spurt om vi kan gjøre det en gang til.

En slik aktivitet kan å være en brobygger mellom språkene som kan være til god støtte for videre språkutvikling. Undheim skriver i sin bok «Del gleder» at når barn er aktive deltakere i produksjonene av spill, lærer de hvordan et spill blir til samtidig som de får påvirke innhold og layout. Og at selve aktiviteten med å lage spill kan være en språkstimulerende aktivitet fordi barn øver på begrep, ord og uttrykk underveis og ikke bare i selve spill aktiviteten (Undheim, 2015, s.56). Dette så jeg også i etterkant av selve aktiviteten når jeg skulle jobbe med bildene som dokumenterte prosessen, så ønsket barna være med på denne delen av oppgaven også, noe jeg lot de få bli med på. Her benyttet vi oss av fotoredigerings appen Pic-Collage hvor vi satte sammen bilder fra prosessen og la til tekst. Ungene jobbet sammen om dette, mens jeg la på teksten. Her ble det også mange interaksjonene mellom barna og meg hvor de igjen fikk rom og tid til å uttrykke seg verbalt. De måtte også samarbeide for å finne ut hvilke layout som skulle benyttes.

Mediabasert lek er blitt mer vanlig for barn i barnehagealder og digitale verktøy har fått sin plass i barnehagen skrev Høigård i sin bok allerede i 2013. Hun trekker videre frem at når barn skal lære seg nye begreper så trenger de førstehånderfaringer og samtaler rundt begrepene, og hun viser til barn bygger opp kunnskap sammen gjennom lek (Høigård, 2013, s. 245), og det er nettopp det jeg mener at en slik type aktivitet som dette er, lek! Å hjelpe barn inn i lek er en av våre viktigste oppgaver i barnehagen da vi vet hvor mye som skjer i leken som er viktig for barna allsidige utvikling, hvorfor kan da ikke en digital tilnærming som digitale spill byr på likestilles med lek? Dette avhenger av personalet kompetanse og holdninger til de digitale verktøyene samt til våre metoder og vår tilstedeværelse.

 

Litteratur

Bølgan, N, B. (2018). Digital praksis i barnehagen- nysgjerrig, eksperimentell og skapende.

Fagbokforlaget.

Darre, C,F. (2013). Kreativ bruk av digitale verktøy.- Digital praksis i barnehagen.

Kommuneforlaget

Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. (2017). Forskrift om

rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (FOR-2017-04-24-487). Lovdata. https://lovdata.no/forskrift/2017-04-24-487

Høigård, A. (2013). Barns språkutvikling- muntlig og skriftlig. Universitetsforlaget.

Undheim, M. (2015). Del gleder! - digital kompetanse i barnehagen. Gan Aschehoug.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jobber du bare i barnehage?

I går fikk jeg  et spørsmål som jeg har fått flere ganger før, men som jeg ikke tidligere har reagert noe særlig på nettopp fordi det har ik...