Digital dømmekraft
Figur 1
I denne oppgaven skal jeg
planlegge et foreldremøte hvor etiske dilemmaer knyttet til digitaliseringen
tematiseres. Barnehagen er forpliktet særlig gjennom kapittel 5 og 8 i rammeplan
for barnehagens innhold og oppgaver å sikre at:
Samarbeidet mellom hjemmet og barnehagen skal alltid ha
barnets beste som mål. Barnehagen skal legge til rette for foreldresamarbeidet
og god dialog med foreldrene. Barnehagen skal begrunne sine vurderinger overfor
foreldrene og ta hensyn til foreldrenes synspunkter. Barnehagen må tilstrebe at
barnet ikke kommer i lojalitetskonflikt mellom hjemmet og barnehagen (Kunnskapsdepartementet
2017,s. 29) .
Personalet
skal utøve digital dømmekraft og bidra til at barna utvikler en begynnende
etisk forståelse knyttet til digitale medier(Kunnskapsdepartementet 2017,s. 44).
Jeg har tatt utgangspunkt
i rammeplanens føringer for hvordan barnehagen skal arbeide med digitale medier
samt hvordan barnehagen skal ivareta foreldresamarbeidet. Foreldresamarbeidet
ivaretas gjennom foreldremøte som er planlagt, og arbeidet med digitale medier med
søkelys på digital dømmekraft løftes frem under foreldremøte ved at det er
dette som er teamet for møte.
Det er i forkant av foreldremøte
sendt ut invitasjon til foreldrene gjennom barnehagens digitale kommunikasjons plattform(mykid)
med ulike påstander, spørsmål og støtte setninger som er ment til å igangsette
en refleksjon i forkant av møte.
Hva er digital dømmekraft?
Det handler om å ha
nettvett, ivareta personvernet(GPDR), vise kildekritikk samt kjenne til opphavsretten
til de ulike materialene man finner på nettet (Bølgan, 2018, s. 80). Digital
dømmekraft kan defineres som å handle smart og godt i den digitale verden. Det
er å forstå hvordan ferdigheter og kunnskap kan benyttes i nye kontekster som oppstår,
for å utføre en handling som er god skriver Bergsjø, Eilifsen, Tønnesen og Vik (Bergsjø
et.al., 2020, s. 24). Dardanou et.al
viser til Kelentric’ som hevder at man utøver digital dømmekraft ved å bruke
digitale medier, ressurser og verktøy på en forsvarlig måte ved at man er etisk
og bevisst med tanke på personvern. Og at
man vet at begrepet omhandler både det juridiske, sosiale og etiske siden av
bruken( Dardanou et.al,.2021 s. 24). I
lys av føringene i rammeplan kan digital dømmekraft i barnehagen knyttes til det
juridiske ved at personalet skal utøve digital dømmekraft og ivareta barns, ansattes
og foresattes personvern, men det knyttes også til den etiske siden
gjennomarbeidet med fagområdet etikk, religion og filosofi hvor barna skal få
undre seg over etiske, eksistensielle og filosofiske spørsmål samt utvikle
kritisk tenkning og dømmekraft(Kunnskapsdepartementet, 2017, s.54).
GPDR har som formål å
beskytte grunnleggende rettigheter og friheter spesielt med tanke på vern om personopplysninger,
men også for å gjøre det lettere å dele informasjon på tvers av lande grenser i
Europa. Her ligger det til grunn at data som samles inn er nødvendig og at det
lagres på en god og lovlig måte til det beste for samfunnet og mennesket(Bergsjø
et.al. 2021, s.127-128).
Hvordan vil jeg organisere dette foreldremøte?
Foreldremøte organiseres
som en kafe’ dialog, hvor foreldrene deles inn i grupper på 3-5 personer hvor
man reflekterer og drøfter ulike dilemmaer man kan møte på knyttet til refleksjonsspørsmålene,
samt notere ned noen hovedpunkter som dukker i gruppen. Disse tas med til oppsummering
i plenum før møtet avsluttes. Det er satt av en tidsramme på 1,5 time til
gruppe refleksjon og 30 minutter til felles oppsummering. Dette er en metode
som fremmer dialog og refleksjon i gruppe. Hensikten er få til en naturlig
samtale om digital dømmekraft i barnehagen og hjemmet. Ved hjelp av dialog,
perspektivtaking og samhandling kan man utvikle kritisk tenking slik at man
sammen kan skape en bedre forståelse for temaet, digital dømmekraft. Ettersom målet
er å utvide perspektivet ved å dra nytte av hverandre er det viktig at man bidrar
selv med egen forståelse og lytter til andre. Bergsjø et.al mener at denne metoden
for foreldresamarbeid er en godt kjent metode som gir økt engasjement og
ufarlig gjør det å komme med sine perspektiver da det ikke finnes noen fasitsvar,
men man er ute etter refleksjoner og andres perspektiver (Bergsjø et.al 2020,
s. 191).
Spørsmålene/påstanden som
ble sendt ut i forkant som også danner grunnlag for refleksjoner er hentet fra
egen praksis, men også fra nettressursen dubestemmer.no (Utdanningsdirektoratet
u.å.)
- Digital dømmekraft er ikke vanskelig - Man bruker bare sunn fornuft!
- Så lenge foreldrekontroll innstillingen er satt på er det trygt for barna å holde på med digitale medier alene og det er greit å bruke digitale medier som barn
- Hvordan kan vi sammen støtte, lære og veilede barna til å utvikle egen digital dømmekraft?
- Barnehagens og hjemmets verdier kan komme i konflikt med hverandre ved bruk av digitale medier?
- GDPR gjelder bare for barnehagen og andre institusjoner, og foreldre er fritatt for dette!
- Som foresatte så trenger ikke vi å spørre barna våre om å få lov å ta bilde av dem og dele disse!
- Hender det at dere som foresatte tar bilder av deres egne barn sammen med andres barn i barnehagen, på skolen eller i andre sammenhenger? Hvilke situasjoner tar dere bilder av og når er det greit å dele/ta bilde av ditt og andres barn?
- Hva er holdningen deres til at andre tar/deler bilder av barna deres? har dere opplevd at noen har delt bilde av ditt barn uten å be om lov? Hvordan opplevde dere det?
- Har dere noen gang delt bilder av andres barn uten å be om samtykke – enten åpent eller i en lukket gruppe? Fikk dere en reaksjon?
- Hva slags bilder mener dere barnehagen bør ta og i hvilke sammenhenger? Er det noen situasjoner eller sammenhenger der dere ikke ønsker at barnehagen skal ta bilder?
- Det er forskjell på å dele bilder i lukkede grupper, enn i åpne fora- da man har mer kontroll på bilder som deles i lukkede grupper!
I etterkant av grupperefleksjonene
samles vi og oppsummere i plenum hovedpunkter og tanker. Pedagogisk leder
samler inn hovedpunktene fra hver gruppe, som lederteamet i barnehagen vil jobbe
med videre for å finne ut hva behovet for fremtiden er når det kommer til digitale
medier og dømmekraft. Er det behov for mer kompetanse blant ansatte og foreldre,
er det behov for å sette opp temakveld rundt dette med digitale medier og digital
dømmekraft og fant vi noen felles nevnere for hjem og barnehage.
Litteratur
Bergsjø, L,O., Eilifsen,
M., Tønnesen, K, T. & Vik, L, G, V. (2020). Barns digitale
dømmekraft-
Verdiløft i barnehage og skole.
Bølgan, N, B. (2018). Digital
praksis i barnehagen- nysgjerrig, eksperimentell og skapende.
Fagbokforlaget
Dardanou, M., Mossin,
M,S. & Simensen, E, D.(2021). Barnehagens digitale arenaer.
Universitetsforlaget
Kunnskapsdepartementet.
(2017). Rammeplan for barnehagen: Forskrift om rammeplan for
barnehagens
innhold og oppgaver. Udir. https://www.udir.no/globalassets/filer/barnehage/rammeplan/rammeplan-for-barnehagen-bokmal2017.pdf
Utdanningsdirektoratet (u.å.).
Yngre barn. hentet 5.oktober.2022
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar