I denne oppgaven har jeg planlagt og gjennomført en aktivitet med bilder sammen med barn i barnehagen. Jeg valgte å gjennomføre denne med 2-åringer for å se om de ville ha noe utbytte av en slik aktivitet, samtidig som jeg antok at aktiviteten ville bli styrt og gjennomført av meg, slik at barna ble konsumenter og ikke produsenter som deltok aktivt.
Målet med oppgaven var å introdusere digital praksis og digitale verktøy for barna, samtidig som jeg som barnehagelærer utviklet min praksis ved å innlemme digitale verktøy i arbeidet mitt med barna.
Før jeg gikk i gang med aktiviteten så laget jeg en didaktisk plan for arbeidet. Didaktikk er hvor teori møter praksis, her handler det ikke bare om å planlegge en aktivitet, men det handler også om å åpne opp for improvisasjon og spontanitet- det handler om å la barna medvirke og lede aktiviteten etter sine ferdighets –og modningsnivå. Det finnes ulike didaktiske modeller som kan benyttes i planleggings arbeidet i barnehagen, jeg valget å bruke en forenklet FEMIA som grunnlag for mitt didaktiske arbeid med bilder og barn. Slutt produktet skulle bli en collage av bildene som ble tatt.
Collage er en uttrykksform som basere seg på en teknikk hvor man setter sammen ulike bruddstykker/biter til et nytt bilde, men benyttes også innenfor musikk, arkitektur samt film og animasjonsfilm (Mørstad 2022).
Didaktisk plan for aktivitet
Mål (hvorfor) |
Innhold (hva) |
Arbeidsmåte (hvordan) |
Bli
kjent med bruk av kamera på mobiltelefonen Barnet skal være aktivdeltaker (produsent) |
Ta bilder av uteområdet i og rundt barnehagen |
Tar
med halv gruppe (5barn) Barna tar bilder av det de finner interessant på
uteområdet til barnehagen. |
Barna
skal få erfaring med hvordan man overfører bilder fra et digitalt verktøy til
et annet. Barna får erfaringer med å velge bort og
legge til noe Barna får erfaringer med å uttrykke seg i gruppe |
Overføre og sortere bilder |
Koble
telefonen sammen med Pc og overføre bilder mellom flere enheter. Vi
sortere bildene og velger de vi vil bruke videre. Barna velger et bilde som
de selv har tatt. Vi ser dette på prosjekter sammen slik at alle får
delta uten å skape negativt klima. |
Barna
skal få erfaring med å redigere bilder på pc. Vente
på tur Barna får erfaringer med å uttrykke seg estetisk ved å
bruke ulike teknikker og redigerings verktøy. |
Redigere bilder |
Vi
bruker pc samme med prosjekter
slik at alle får delta og se hva vi jobber med. Alle
barna får utforske og sette sitt eget preg på arbeidet. Barna velger selv hvordan de ønsker å
redigere/manipulere bildet sitt. |
Barna
er produsenter Barna
får erfaring med å skape noe digitalt Barna får bruke sin kreativitet og fantasi |
Lage en digital collage. |
Vi setter sammen bildene til et felles bilde (Collage)
ved å benytte appen PicCollage |
Gjennomføring
Jeg var i forkant av aktiviteten noe usikker på om jeg hadde lagt opp til en for avansert aktivitet for barna, da det var to åringene som skulle være med. Jeg fikk delvis rett i mine antagelser og måtte justere aktiviteten noe ved å bytte ut mobiltelefonen med nettbrettet, da telefonene ble for liten å håndtere for ungene, da de alltid holdt foran linsen på telefonen når de skulle ta bilder. Her kunne jeg selvfølgelig har benyttet meg av flere hjelpemidler som stativ og stang, men dette hadde vi ikke tilgjengelig på tidspunktet for gjennomføringen. Jeg måtte og justere ned størrelsen på gruppen, da det ble utfordrende for meg som voksen å følge opp, veilede, hjelpe og støtte barna når de ble fem stykker, dette ble ned justert til et barn om gangen under selve fotograferingen, men alle fem som opprinnelig var tiltenkt å være med fikk de samme mulighetene til å fotografere. Under selve utvelgelsen av bilder så ble dette også gjennomført med et og et barn, mens utformingen av selve collage ble gjort med gruppen samlet.
Utgangspunktet mitt for aktiviteten var at barna skulle få ta bilder av uteområdet i og rundt barnehagen, slik at jeg kunne få deres perspektiv på uteområdet. Under selve gjennomføringen så var barna mer opptatt av å ta bilder av seg selv eller andre barn også se på bildene de hadde tatt, så mye av tiden ble brukt på dette. Da barn som er to år ofte ikke har et så langt arbeidsminne og lever her og nå så bød det på noen utforutsette hindringer på gjennomføringen da de ikke var interessert så lenge om gangen, og da det ble tatt mange bilder av seg selv og andre barn så ble det noe begrenset bilde materiale å benytte til denne oppgaven, men vi laget flere collage som er blitt publisert i barnehagen. Dette er valg jeg tok i lys av personvernloven og hvor jeg benyttet meg av min digitale dømmekraft, som omfatter det å ivareta barns rett til å samtykke eller ei til å dele bilder digitalt, da disse barna er to år så fant jeg det etisk ikke riktig å benytte meg av bilder av barna på min fagblogg, selv om foreldrene til barna ga samtykke til dette. Jeg finner støtte til valgene mine i flere steder i boken til Bergsjø et.al om digital dømmekraft, men hovedsakelig i kapittel fem(Bergsjø et.al, 2020, s, 111-135).
Collage
![]() |
Uteområdet i og rundt barnehagen sett gjennom 2åringenes øyne
Refleksjon
Barnehagens digitale praksis har
fått større fokus gjennom årene og i nåværende rammeplan er det et eget avsnitt
som sier noe om hvordan barnehager skal jobbe med dette. Rammeplanen gir
konkrete føringer for hvordan barnehagen skal jobbe med den digitale praksisen, og alt arbeid i
barnehagen skal planlegges, dokumenteres og evalueres (Kunnskapsdepartementet,
2017). Under gjennomføringen så måtte planene justeres noe da det dukket opp
uforutsette hindringer på veien, men planen fungerte som en god støtte i arbeidet
mot målene, og den er blitt brukt i denne delen av oppgaven for refleksjon og
videre læring. Innenfor pedagogikk står didaktikk sentralt da den har som
formål å fremme refleksjon og forbedre praksis (Dardanou et.al, 2021, s. 83),
noe som jeg nå vil gjøre i denne delen av oppgaven.
Som vist til tidligere så var
utvalget av antall barn for stort til at dette ble en aktivitet som barna hadde
noe utbytte av, men ved å justere dette ned til et og et barn så ble engasjementet
til barna større og vi fikk tid til samtaler og undring, samt at barnet som
deltok fikk førstehåndserfaringer med å bruke digitalt verktøy. Barna fikk på
denne måten større mulighet til å være en aktiv produsent, fremfor å bli en
konsument som ble passiv (Bølgan, 2018, s. 99) - noe som også var et av målene
med aktiviteten, nettopp at barna skal være aktive deltakere. Her kunne man
lett bare gjennomført det som var utgangspunktet i planen med å opprettholde
gruppe størrelsen, men om barna da hadde fått de erfaringer og positive
opplevelsene av denne aktiviteten er noe usikkert, da det ble en del vente tid
og uro i gruppen når vi var mange.
En slik aktivitet som dette
bidrar til samspill og dialog rundt oppgaven og ved å skulle lage noe felles
gir dette barna erfaringer med å samarbeide, komme med sine meninger og
medvirke til hvordan sluttresultatet blir. Jeg som profesjons arbeider er ikke
opptatt av resultatet, men av prosessen og gjennom en slik prosess som vi har
vært gjennom her opplevde jeg at barna gledet seg over de ulike fotografiene
som de hadde tatt selv og som de andre i gruppen hadde tatt. Barnas engasjement
var varierende, og dette henger nok sammen med alder og størrelse på
gruppen.
Jeg hadde i forkant av
aktiviteten en antakelse av at dette var for avansert for dem, noe som jeg på
noen områder fikk bekreftet, mens på andre områder fikk avkreftet. På de
områdene som jeg fikk bekreftete antakelsen min så var det mer på det
organisatoriske planet, som ved størrelsen på gruppen og valg av digitalt
verktøy samt barnas ulike tidligere erfaringer med å ta bilder med
mobiltelefon. Ved å justere dette til mindre gruppe, bytte ut mobiltelefon med
nettbrett så var dette faktorer som var med på å endre barnas engasjement. Når
det kom til selve fotograferingen og redigeringen samt håndtering av digitale
verktøy så jeg fort at flere av barna hadde vært med på dette tidligere og at
de har kompetanse på dette området som jeg ikke hadde ventet, samtidig som de
lærte utrolig fort de tingene som de kanskje ikke var så kjent med fra
tidligere. Ved å gjøre denne typen aktivitet sammen med andre i barnehagen, så
vil barna få samme utgangpunkt og kjennskap til verktøyene. På denne måten er
man med på å utjevne de sosiale skjevhetene i samfunnet når det kommer til
tilgang til digitale verktøy, noe som kan være viktige erfaringer senere under
skolegang og videre arbeids liv. Dette er et viktig arbeid siden teknologien
forandre seg hele tiden og barna som vokser opp i dag kommer til å møte dagens
teknologi og fremtidens teknologi uansett( Dardanou et.al, 2021, s. 52-53), da
er det vår oppgave i barnehagen å se til at alle barn får de samme
forutsetninger for å lykkes.
Jeg valget PicCollage som
redigeringsverktøy, da dette er et verktøy jeg har god kjennskap til fra
tidligere. Her støtter jeg med til det Bølgan trekker frem i sin bok om at
utgangspunktet for den digitale praksisen må basere seg på kompetansen og
verktøyene som allerede finnes( Bølgan, 2018, s.29). Siden jeg hadde god
kjennskap til PicCollage som verktøy så kunne jeg vise barna hvordan dette
brukes også kunne de få prøve å utforske dette selv etterpå. Her fikk barna
førstehåndserfaringer med hvilke egenskaper og muligheter som ligger i et slikt
verktøy. Jæger et.al bruker begrepet affordans i sin bok og viser til at
begrepet referer til egenskaper et objekt har i omgivelsen samt muligheten til
ulike handlinger(Sandvik & Tandberg, 2019, s 165), handlingen under denne
aktiviteten er fotografering, redigering og manipulering.
Hva kan disse bildene «fremkalle» / tydeliggjøre fra barnehagens hverdag?
Kolle et.al skriver følgende ved
å trekke frem ulike situasjoner i hverdagen i barnehagen kan man skape ny teori
og praksis. Man retter oppmerksomhet mot sider man tidligere ikke la merke til
ved å dokumentere hverdagen gjennom barna (Kolle et.al, 2017, s. 62). Gjennom
denne aktiviteten så fikk jeg erfaringer med hva barna er opptatt av og det var
helt andre sider av hverdagen enn hva jeg trodde. Vi har organisert og lagt til
rette for flere ulike typer lek både ute og inne, men gjennom deres blikk og
gjennomføring så viste det seg at de ikke var så opptatt av disse tingene som
jeg trodde, men at de var opptatt av menneskene rundt seg. Dette kom tydelig
frem i hvor fokuset deres var når de fotograferte ved at de fotograferte andre
barn og seg selv. Dette har vært med på å skape refleksjoner i personalgruppa i
etterkant på hvordan vi videre skal jobbe med gruppen, med digitale verktøy
samt hva vi skal ha prosjekt arbeid om.
Siden mye av bilde materialet
ikke er vist her i oppgaven, men henger i barnehagen har dette vært med på å
skape sosiale og språklige arenaer mellom barn- barn og mellom barn-voksen ved
at barna ofte ser på, snakker om og viser frem til de rundt seg hva de har vært
med på å lage. I et sosiokulturelt syn
på hvordan barn lære språk så ser man på at aktiv deltakelse i ulike
situasjoner er viktige forutsetninger for språkutviklingen( Jæger et.al, 2019,
s. 73-74). Dette er ikke noen ny kunnskap for meg, men at denne typen aktivitet
skulle ha så stor innvirkning på dette visste jeg ikke og har gitt meg ny
kompetanse og lyst til å gjøre denne typen aktivitet oftere og med flere ulike
barnegrupper.
Dette har også gitt enda en
dimensjon til samarbeid mellom barnehagen og hjemmet ved at foreldrene har fått
sett på hva barna har laget og de har fått innblikk i prosessen til barna
gjennom dokumentasjonen som ble gjort underveis. Dette har gitt oss et
utgangspunkt for felles refleksjoner i bruk av digitale verktøy med barn hvor
også foreldrene ser at barna har masse kompetanse på dette området.
Litteratur
Bergsjø, L, O.,
Eilifsen, M., Tønnesen, K, T & Vik, L,G,V., (2020) Barn og unges digitale
dømmekraft- verdiløft i barnehage og skole. Universitetsforlaget.
Bølgan, N, B., (2018). Digital praksis i barnehagen- nysgjerrig,
eksperimentell og skapende.
Fagbokforlaget.
Dardanou, M., Mossin, M, S. &
Simensen, E, D., (2021) Barnehagens
digitale arenaer.
Universitetsforlaget.
Jæger, H.(2019). Flerspråklighet og
teknologi- tre barn hører sitt eget språk på iPad. I Jæger,
H., Sandvik, M & Waterhouse, A-H, L., (Red.), Digitale barnehagepraksiser- teknologi, medier og muligheter (utg.1, opplag.2, s. 73-87). Cappelen Damm Akademiske.
Kolle, T., Larsen,
A,S & Ulla, B. (2017). Pedagogisk
dokumentasjon- inspirasjon til
bevegelige praksiser.(2.utg). Fagbokforlaget.
Kunnskapsdepartementet.
(2017). Rammeplan for barnehagen:
Forskrift om rammeplan for barnehagens
innhold og oppgaver. Udir.
https://www.udir.no/globalassets/filer/barnehage/rammeplan/rammeplan-forbarnehagen-bokmal2017.pdf
Mørstad, E. (2022. 6. februar). I Store norske leksikon. https://snl.no/collage
Sandvik, M
& Tandberg, C. (2019). Nettbrett og digitalt mikroskop i naturfag. I
Jæger,H.,
Sandvik, M & Waterhouse, A-H, L(red.), Digitale
barnehagepraksiser- teknologi, medier og muligheter (utg.1, opplag.2, s.157-180). Cappelen Damm Akademiske
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar