onsdag 12. oktober 2022

BILDEMANIPULERING

I denne oppgaven skulle jeg fjerne bakgrunnen fra et bilde av meg selv og legge til et kjent sted som ny bakgrunn. For å fjerne bakgrunnen fra det opprinnelige bilde og legge til ny bakgrunn har jeg benyttet med av en nettjeneste for å endre bakgrunn på et foto. Jeg har redigert og manipulert bilder noen få ganger tidligere, men har aldri helt fått det til og har da lagt det vekk. Men med www.remove.bg var det enklere enn jeg hadde erfart tidligere. 

Fremgangs måten for å manipulere et bilde:

Jeg startet med å gå inn på nettjenesten jeg viser til ovenfor, fant et bilde av meg selv på telefonen min som jeg lastet opp, da ble den opprinnelige bakgrunnen borte. Deretter trykket jeg på "edit" , (som er funksjon inne på nettjenesten), og lastet opp en bilde fra et kjent landemerke i verden. Her valgte jeg Empire State Building, New York- USA,  da dette er et sted jeg drømmer om å kunne reise til. Bakgrunnen hentet jeg fra Pixabay.com, dette er en nettjeneste som mennesker bruker for å dele bilder og videoer uten copyright. Innholdet er blitt gjort tilgjengelig under Pixabays' lisens, som medfører at bilden er trygge og kan benyttes av andre uten å be om tillatelse eller kreditere eier av bilde, men her kommer den digitale dømmekraften inn med det etiske, og jeg vil alltid oppfordre de jeg møter privat eller som profesjonsarbeider å vise til kilden slik at man sikrer å være autentisk og ryddig i sine fremstillinger.  


 Empire State Building- foto tav Joshua Woroniecki


Original bilde




Manipulert bilde


Refleksjoner om hvordan bildemanipulering kan bli brukt i barnehagen.

Darre hevder at digitale verktøy har et uendelig bruksområdet i barnehagen og at det har en verdi som strekker seg over flere plan. Hun hevder også at bruk av digitale verktøy i barnehagen bør handle om kreativ bruk og lek( Darre, 2013, s.29).  Jeg vil jo si meg enig i det Darre trekker frem og at det å bruke digitale verktøy som fotokamera eller kamera på telefon/nettbrett har flere bruksområder enn hva som kanskje er vanlig bruk i dag. Jeg tror nok at mange fortsatt kun benytter digitale verktøy til å ta bilder som man ikke gjøre noe mer med og som da bli et øyeblikksbilde, men det er mulig jeg tar feil i min antakelse her- for det er det det er, min antakelse basert på min erfaring fra arbeid i ulike barnehager over en tidsperiode på 12år.  

Å jobbe med digitalt verktøy på denne måten som jeg har gjort her, så tror jeg det er to ting som vil være rådene for om dette vil være en aktivitet som ungene finner interessant og engasjerende- det er ansattes kompetanse og vilje til å bruke dette også er det måten ansatte engasjerer barna i aktiviteten- barna må få være aktive deltakere slik at de er produsenter av noe meningsfullt for dem, fremfor å være konsumenter som bare får noe presentert( Bølgan, 2018, s. 99). Å jobbe med bilder og foto i barnehagen bør alltid gjøres sammen med barn, og ved å jobbe aktivt med dette legger man til rette for samtaler og dialog som kan være en ekstra støtte i den språklige, kognitive og sosiale utviklingen til barna. Her igjen er det kun den ansattes kompetanse eller manglende kompetanse som spiller inn på hva barna sitter igjen med i etterkant. 

Har det noe å si hvilken alder barna er? Jeg tenker umiddelbart- nei. Alder bør ikke brukes som en begrunnelser for at man ikke jobber med dette, men man må se på hva barna kan også legge aktiviteten opp der etter- også kan man utvide etter hvert som barna blir kjent med verktøyene og muligheten som finnes. Holder man barna i den proximale utviklingssonen (som er et sentralt begrep hos Vygotskij) vil det være med på å motivere til videre deltakelse og på den måten være sosialt utjevnende ved at alle barn får delta(Bølgan, 2018, s. 51). På denne måten oppfyller man også kravene i rammeplan som sier at barnehagen skal ha en helsefremmende og utjevnende effekt for barn.( Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 11).  Som flere bøker, forskningsrapporter og studier viser så er barn mer kompetente på de digitale verktøyene enn man tror. Bølgan viser i sin bok til Korsvold, som skriver at barn møter teknologien aktivt og med et undersøkende blikk og nysgjerrighet, og at de er kompetente og sårbare på samme tid, noe som medfører at de trenger voksen sammen med seg i aktiviteter(Bølgan, 2018, s. 24).


Litteratur

Bølgan, N, B. (2018). Digital praksis i barnehagen- nysgjerrig, eksperimentell og skapende.                  Fagbokforlaget

 

Darrre, C, F. (2013) Kreativ bruk av digitale verktøy. Kommuneforlaget.

 

Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.(2017). Forskrift om rammeplan 

 for barnehagens innhold og oppgaver. (FOR-2017-04-24-487).                     Lovdata. https://lovdata.no/forskrift/2017-04-24-487

 

Remove background from Image (u.å). hentet 12. oktober.2022 fra  https://remove.bg

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jobber du bare i barnehage?

I går fikk jeg  et spørsmål som jeg har fått flere ganger før, men som jeg ikke tidligere har reagert noe særlig på nettopp fordi det har ik...