tirsdag 6. september 2022

Refleksjoner om digitale verktøy i barnehagen- modul 1


Etter å ha lyttet til episoden om Digitale verktøy med Ilabekken barnehage, i Podkasten Bærepod- enbærekraftig barnehagepod skal jeg nå svare på to spørsmål knyttet til podkasten:

·     Hvilke begrunnelse har Ilabekken barnehage for å bruke digitale verktøy og hvordan bruker de digitale verktøy i barnehagen?

Men hva snakker vi om når vi snakker om digitale verktøy? Bølgan viser til at det favner mange ulike medier, jeg gjengir bare noe av de her; nettbrett, smarttelefon, GPS, spillkonsoller, interaktive tavler og digitale kamera. Listen som Bølgan viser til er lenger, og hun trekker også frem Facebook, Intragram og ITs Learning som er kommunikasjons plattformer som barnehagen benytter seg av i kommunikasjon med verden utenfor (Bølgan, 2018, s.18) . Kort oppsummert kan man si at digitale verktøy er verktøy som gjør oss i stand til å kommunisere digitalt med andre og oss selv.

Så hvilke begrunnelser har de ansatte i Ilabekken barnehage for å benytte seg av digitale verktøy?  De viser til at bruk av digitale verktøy er en god språklig arena for barna, og da spesielt for barn de definerer som flerspråklig. De viser til at disse barna har et godt utbytte av å bruke digitale verktøy, da det gir barna en ekstra støtte i språkutviklingen. Det er gjort lite studier på dette området, men Sandvik og Jæger viser til tre ulike studier som kan gi støtte til Ilabekken sin uttalelse om at bruk av digitale verktøy er viktige og gode verktøy å bruke i utviklingen av språk. Jæger og Sandvik mener også at ved å bruke digitale verktøy i arbeidet med språk så kan dette bidra til å øke deltakelsen og motivasjonene til barna ved at barna oppfordres til å lage noe nytt og ikke bare bruke noe som allerede er laget (Jæger & Sandvik, 2019, s.20-21). Dette sier også Ilabekken noe om når de snakker om at barna er produsenter og ikke konsumenter. 

Videre snakker Ilabekken om at barn lærer sosialkompetanse ved at alle barna får de samme mulighetene og erfaringene ved bruk av digitale verktøy, ved å undre seg sammen, ta hensyn til hverandre, vente på tur og prøve ut selv.  Dette er med på å gi barna felles erfaringer og opplevelser som bidrar til å utjevne de sosiale forskjellene som finnes i en barnehage. I Rammeplan for barnehagen (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 11 ) står det at « barnehagen skal ha en helsefremmende og forebyggende funksjon og bidra til å ujevne sosiale forskjeller». Ved at Ilabekken benytter seg av digitale verktøy i hverdagen gis barna det samme utgangspunktet for møte med digitale verktøy på skole og senere i livet.  Og når vi ser hvor mye som skjer digitalt i dag, så er dette noe som absolutt alle barnehagen burde gjøre.

Avslutningsvis så forteller de at verktøyene kan bidra til mer tid til hvert enkelt individ og på den måten være med på å bygge trygge og omsorgsfulle relasjoner mellom barn- voksen og barn- barn, samtidig som samarbeidet med foreldrene blir tettere da barnehagen får enda flere arenaer å inkludere dem i arbeidet. Så hvordan bruker Ilabekken de digitale verktøyene?

Når de snakker om hvordan de bruker de digitale verktøyene så snakker de om at verktøyene er tilgjengelige og at man har fått en delingskultur i barnehagen slik at alle får muligheter til å bruke -og gjøre seg kjent med disse- det er lov å prøve og feile! De har likestilt de digitale verktøyene med de andre leker slik at dette er tilgjengelig for barn og voksne og på den måten danner et felleskap som involvere hele barnehagen. De snakker en god del om at barna er produsenter og ikke konsumenter, ved at de er aktive deltagere i aktiviteten med god veiledning fra de voksne,  og  når de får nye verktøy tar de med seg barna i utforskings prosessen. Barn lærer gjennom førstehånds erfaringer og kan på denne måten blir kjent med verktøyet samtidig som det lærer å håndtere dette.

Ilabekken tar med seg de digitale verktøyene på tur og i ute lek hvor de bruker de til å studere, undersøke, og dokumentere. Dette gir rom for nye opplevelser og refleksjoner her og nå, men også i etterkant da man har mulighet til å se på film/bildet flere ganger og på den måten fange opp noe man ellers kunne ha gått glipp av og på den måten misset en god lærings mulighet.

Noe av det de trekker frem som viktige faktorer i arbeidet med digitale verktøy er å ikke tenke for stort og komplisert i starten. Begynn med det man har allerede i barnehagen, og de fleste barnehager har allerede nok verktøy til å komme i gang. Faren når man begynner på noe nytt er at man gaper over for stort og at man investere i masse materiell som blir liggende ubrukt fordi man ikke har kapasitet til å lære seg hvordan man bruke det, eller man har ikke kompetansen. Men kjøper man noe nytt utstyr, så ta med barna når man utforsker- for de kan masse og kan lære de voksen noe også.

Så oppfyller vi som jobber i barnehagen forpliktelsen vi har gjennom styringsdokumentet Rammeplan, når det kommer til digitale verktøy hvis vi velger dette bort fordi vi ikke har kompetanse eller vilje til å bruke dette? Etter å ha lyttet til podkasten og lest rammeplan nøye på dette området, så vil jeg si et høyt NEI! Ser jeg da på hva vi gjør i min barnehage så har vi nok en vei å gå, noe som sier meg at jeg har valgt rett i å begynne på dette studiet.  

Litteratur

Bølgan, N, B. (2018). Digital praksis i barnehagen: nysgjerrig, eksperimentell og skapende (utg.1).Fagbokforlaget

Jæger, H & Sandvik, M. (2019). Barnehagens digitale univers. I Waterhouse, L, A-H. Digitale barnehagepraksiser- teknologier, medier og muligheter.(s.11-26). Cappelen Damm Akademisk

Kunnskapsdepartementet. (2017). Rammeplan for barnehagen- innhold og oppgaver. (utg.1). Utdanningsdirektoratet.

          Nielsen, I & Dalen, O, K. (programleder). (2019. 01. mai). Bærepod- Enbærekraftig barnehage pod: Digitale verktøy med Ilabekken barnehage. [audio-podkast-episode] Digitale verktøy med Ilabekken barnehage – Bærepod - Enbærekraftig barnehage pod | Podkast på Spotify


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jobber du bare i barnehage?

I går fikk jeg  et spørsmål som jeg har fått flere ganger før, men som jeg ikke tidligere har reagert noe særlig på nettopp fordi det har ik...