Etter å ha lyttet til episoden
om Digitale verktøy med Ilabekken barnehage, i Podkasten Bærepod- enbærekraftig
barnehagepod skal jeg nå svare på to spørsmål knyttet til podkasten:
· Hvilke begrunnelse har Ilabekken barnehage for å bruke
digitale verktøy og hvordan bruker de digitale verktøy i barnehagen?
Men hva snakker vi om når vi snakker om digitale verktøy? Bølgan viser til at det favner mange ulike
medier, jeg gjengir bare noe av de her; nettbrett, smarttelefon, GPS,
spillkonsoller, interaktive tavler og digitale kamera. Listen som Bølgan viser
til er lenger, og hun trekker også frem Facebook, Intragram og ITs Learning som
er kommunikasjons plattformer som barnehagen benytter seg av i kommunikasjon
med verden utenfor (Bølgan,
2018, s.18) . Kort oppsummert kan man si at digitale
verktøy er verktøy som gjør oss i stand til å kommunisere digitalt med andre og
oss selv.
Så hvilke begrunnelser har de ansatte i Ilabekken barnehage for å benytte seg av digitale verktøy? De viser til at bruk av digitale verktøy er en god språklig arena for barna, og da spesielt for barn de definerer som flerspråklig. De viser til at disse barna har et godt utbytte av å bruke digitale verktøy, da det gir barna en ekstra støtte i språkutviklingen. Det er gjort lite studier på dette området, men Sandvik og Jæger viser til tre ulike studier som kan gi støtte til Ilabekken sin uttalelse om at bruk av digitale verktøy er viktige og gode verktøy å bruke i utviklingen av språk. Jæger og Sandvik mener også at ved å bruke digitale verktøy i arbeidet med språk så kan dette bidra til å øke deltakelsen og motivasjonene til barna ved at barna oppfordres til å lage noe nytt og ikke bare bruke noe som allerede er laget (Jæger & Sandvik, 2019, s.20-21). Dette sier også Ilabekken noe om når de snakker om at barna er produsenter og ikke konsumenter.
Videre
snakker Ilabekken om at barn lærer sosialkompetanse ved at alle barna får de
samme mulighetene og erfaringene ved bruk av digitale verktøy, ved å undre seg
sammen, ta hensyn til hverandre, vente på tur og prøve ut selv. Dette er med på
å gi barna felles erfaringer og opplevelser som bidrar til å utjevne de sosiale
forskjellene som finnes i en barnehage. I Rammeplan for barnehagen (Kunnskapsdepartementet,
2017, s. 11 ) står det at « barnehagen skal ha en helsefremmende og forebyggende
funksjon og bidra til å ujevne sosiale forskjeller». Ved at Ilabekken benytter
seg av digitale verktøy i hverdagen gis barna det samme utgangspunktet for møte
med digitale verktøy på skole og senere i livet. Og når vi ser hvor mye som skjer
digitalt i dag, så er dette noe som absolutt alle barnehagen burde gjøre.
Avslutningsvis
så forteller de at verktøyene kan bidra til mer tid til hvert enkelt individ og
på den måten være med på å bygge trygge og omsorgsfulle relasjoner mellom barn-
voksen og barn- barn, samtidig som samarbeidet med foreldrene blir tettere da
barnehagen får enda flere arenaer å inkludere dem i arbeidet. Så hvordan bruker
Ilabekken de digitale verktøyene?
Når de snakker om hvordan
de bruker de digitale verktøyene så snakker de om at verktøyene er tilgjengelige
og at man har fått en delingskultur i barnehagen slik at alle får muligheter
til å bruke -og gjøre seg kjent med disse- det er lov å prøve og feile! De har
likestilt de digitale verktøyene med de andre leker slik at dette er tilgjengelig
for barn og voksne og på den måten danner et felleskap som involvere hele barnehagen.
De snakker en god del om at barna er produsenter og ikke konsumenter, ved at de
er aktive deltagere i aktiviteten med god veiledning fra de voksne, og når de
får nye verktøy tar de med seg barna i utforskings prosessen. Barn lærer gjennom
førstehånds erfaringer og kan på denne måten blir kjent med verktøyet samtidig
som det lærer å håndtere dette.
Ilabekken tar med seg de
digitale verktøyene på tur og i ute lek hvor de bruker de til å studere,
undersøke, og dokumentere. Dette gir rom for nye opplevelser og refleksjoner
her og nå, men også i etterkant da man har mulighet til å se på film/bildet flere
ganger og på den måten fange opp noe man ellers kunne ha gått glipp av og på
den måten misset en god lærings mulighet.
Noe av det de trekker frem
som viktige faktorer i arbeidet med digitale verktøy er å ikke tenke for stort
og komplisert i starten. Begynn med det man har allerede i barnehagen, og de
fleste barnehager har allerede nok verktøy til å komme i gang. Faren når man
begynner på noe nytt er at man gaper over for stort og at man investere i masse
materiell som blir liggende ubrukt fordi man ikke har kapasitet til å lære seg
hvordan man bruke det, eller man har ikke kompetansen. Men kjøper man noe nytt utstyr,
så ta med barna når man utforsker- for de kan masse og kan lære de voksen noe
også.
Så oppfyller vi som jobber
i barnehagen forpliktelsen vi har gjennom styringsdokumentet Rammeplan, når det
kommer til digitale verktøy hvis vi velger dette bort fordi vi ikke har
kompetanse eller vilje til å bruke dette? Etter å ha lyttet til podkasten og
lest rammeplan nøye på dette området, så vil jeg si et høyt NEI! Ser jeg da på
hva vi gjør i min barnehage så har vi nok en vei å gå, noe som sier meg at jeg
har valgt rett i å begynne på dette studiet.
Litteratur
Bølgan, N, B. (2018). Digital
praksis i barnehagen: nysgjerrig, eksperimentell og
skapende (utg.1).Fagbokforlaget
Jæger, H & Sandvik, M.
(2019). Barnehagens digitale univers. I Waterhouse, L, A-H. Digitale barnehagepraksiser-
teknologier, medier og muligheter.(s.11-26). Cappelen Damm Akademisk
Kunnskapsdepartementet. (2017).
Rammeplan for barnehagen- innhold og oppgaver. (utg.1). Utdanningsdirektoratet.
Nielsen, I & Dalen, O, K. (programleder). (2019. 01. mai). Bærepod- Enbærekraftig barnehage pod: Digitale verktøy med Ilabekken barnehage. [audio-podkast-episode] Digitale verktøy med Ilabekken barnehage – Bærepod - Enbærekraftig barnehage pod | Podkast på Spotify
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar